


خلاصه سخنرانی سرکار خانم دکتر پری موسی پور - استادیار دانشگاه فرهنگیان گیلان در سومین کنفرانس بینالمللی آموزش و پرورش تطبیقی تحت عنوان " کاربست فناوری در آموزش جغرافیا دوره ابتدایی ایران ، آلمان و ایالات متحده آمریکا در دوران کرونا و پساکرونا " ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ، دانشگاه فرهنگیان- بابلسر
مقاله با مقدمه ای در خصوص اهمیت مطالعات تطبیقی در آموزش جغرافیا شروع می شود . در گام بعدی بر اهمیت آموزش علم جغرافیا - بویژه با توجه به بحران های زیست محیطی- در زمانه حاضر تاکید می گردد. جغرافیا از طریق شناساندن محیط سهم عمده ای در اعتلای فرهنگ عمومی دارد و روش صحیح حفظ محیط و بهره برداری بهینه از آن را آموزش می دهد. به عبارت دیگر جغرافیا می کوشد به سوالات زیر پاسخ دهد
What,Where,Why,How,,When
و در نهایت به دنبال پاسخ این سوال است که چگونه باید از محیط بهرهبرداری کرد تا تعادل زیستی حفظ شود. برای نهادینه سازی فرهنگ حفظ محیط زیست ، آموزش باید از دوره ابتدایی - که مهمترین مقطع در نظام آموزشی می باشد - انجام گیرد.
بر این اساس نویسنده حاضر تلاش نمود با کاربست رویکرد ناحیه ای جورج بردی به تعیین تفاوتها و تشابهات کشورهای مورد مطالعه بپردازد.
در دوره پاندمی کرونا در آلمان به اهمیت فناوری ،ایجاد نوآوری های اموزشی و مواد اموزشی الکترونیکی توجه مضاعف معطوف گردید و استفاده از فناوری و نرم افزار های خاص جغرافیایی در دوران پاندمی اجباری بود.
در ایالات متحده امریکا تاکید بر برابری فرصت ها در بکارگیری مواد اموزشی الکترونیکی و فناوری پیشرفته در تمام نقاط کشور بود . هم چنین معلمان در آموزش جغرافیا از مدل یکپارچه فکری و برنامه ریزی موضوع محور و روش اکتشافی بهره گیری نمودند.
در ایران معلمان برای آموزش جغرافیا از نرم افزار یا روش خاصی استفاده ننموده و همچون سایر دروس از شبکه شاد و برخی از پلتفرم ها همچون ادوبی کانکت استفاده نمودند.
از منظر تطبیق می توان گفت آموزش جغرافیا در آلمان نسبت به امریکا و ایران از غنای بیشتری به لحاظ محتوا و پرورش قابلیت ها برخوردار بود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24(3).jpg)