خلاصه سخنرانی سرکار خانم دکتر پری موسی پور - استادیار دانشگاه فرهنگیان گیلان در سومین کنفرانس بینالمللی آموزش و پرورش تطبیقی تحت عنوان " کاربست فناوری در آموزش جغرافیا دوره ابتدایی ایران، آلمان و ایالات متحده آمریکا در دوران کرونا و پساکرونا "، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، دانشگاه فرهنگیان- بابلسر
مقاله با مقدمه ای در خصوص اهمیت مطالعات تطبیقی در آموزش جغرافیا شروع میشود. در گام بعدی بر اهمیت آموزش علم جغرافیا - بویژه با توجه به بحران های زیست محیطی- در زمانه حاضر تاکید میگردد. جغرافیا از طریق شناساندن محیط سهم عمده ای در اعتلای فرهنگ عمومی دارد و روش صحیح حفظ محیط و بهره برداری بهینه از آن را آموزش میدهد. به عبارت دیگر جغرافیا میکوشد به سوالات زیر پاسخ دهد
What,Where,Why,How,,When
و در نهایت به دنبال پاسخ این سوال است که چگونه باید از محیط بهرهبرداری کرد تا تعادل زیستی حفظ شود. برای نهادینه سازی فرهنگ حفظ محیط زیست، آموزش باید از دوره ابتدایی - که مهمترین مقطع در نظام آموزشی است - انجام گیرد.
بر این اساس نویسنده حاضر تلاش نمود با کاربست رویکرد ناحیه ای جورج بردی به تعیین تفاوتها و تشابهات کشورهای مورد مطالعه بپردازد.
در دوره پاندمی کرونا در آلمان به اهمیت فناوری ،ایجاد نوآوری های اموزشی و مواد اموزشی الکترونیکی توجه مضاعف معطوف گردید و استفاده از فناوری و نرم افزار های خاص جغرافیایی در دوران پاندمی اجباری بود.
در ایالات متحده امریکا تاکید بر برابری فرصت ها در بکارگیری مواد اموزشی الکترونیکی و فناوری پیشرفته در تمام نقاط کشور بود. هم چنین معلمان در آموزش جغرافیا از مدل یکپارچه فکری و برنامه ریزی موضوع محور و روش اکتشافی بهره گیری نمودند.
در ایران معلمان برای آموزش جغرافیا از نرم افزار یا روش خاصی استفاده ننموده و همچون سایر دروس از شبکه شاد و برخی از پلتفرم ها همچون ادوبی کانکت استفاده نمودند.
از منظر تطبیق میتوان گفت آموزش جغرافیا در آلمان نسبت به امریکا و ایران از غنای بیشتری به لحاظ محتوا و پرورش قابلیت ها برخوردار بود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |