خلاصه سخنرانی جناب آقای دکتر محمد آرمند، دانشیار سازمان سمت در سومین کنفرانس بینالمللی آموزش و پرورش تطبیقی، ۲۸ اردیبهشت ماه، دانشگاه فرهنگیان- بابلسر
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره تحصیلی ابتدایی بین ایران، فرانسه، مالزی و فنلاند
در عصر جهانیشدن، فنآوری اطلاعات و هجوم شتابناک علوم و تجارب که روزگار رقابت تنگاتنگ جوامع بشري است، يگانه راه حضور مستمر و مؤثر درصحنه جهاني، ارتقاء کيفيت نظام آموزشي و تأکید بر اعتلای برنامه¬هاي آموزشي و درسي است. در سالهاي اخير گرايش پژوهشگران به انجام تحقيقات تطبيقي در حوزه مطالعات آموزشوپرورش روندي صعودي داشته است. يکي از علل اصلي اين علاقه را میتوان کسب آگاهي از وضع ديگر جوامع و نقش نظامهای آموزشي درروند پیشرفت گسترده اجتماعي دانست. مطالعه و مقایسه آموزش و پرورش هر جامعه با جوامع دیگر، توانایی ما را برای حل مشکلات و معضلات مشابه افزایش میدهد. استفاده از تجارب جوامع مختلف در حل مشکلات آموزشوپرورش، منجر به کسب توانایی در رفع موانع و مشکلات آموزشی خود نیز میشود.
مقاله حاضر با نگاهی به پیشینه تحقیق آغاز میگردد. پژوهش های پاسالاری، عزیزی و غلامی (1401)؛ آرمند، شیخی و خسروی (1401)؛ حجازی و بختیاری (1397)؛ رحیم زاده و سلطانی (1397) میرزایی و بیات (1395)؛ میراجاکار و پاتیل (2013) همچنین التر، هایس و اهارا (2009) با پژوهش در اهداف دارای شباهت هایی است .
در این پژوهش به 4 سوال زیر پرداخته شد.
1. اهداف برنامه درسی ابتدایی در کشورهای مورد مقايسه چیست؟
. چه شباهتها و تفاوتهایی در اهداف برنامه درسی ابتدایی کشورهای مورد مقايسه وجود دارد؟
2. محتوای برنامه درسی ابتدایی در کشورهای مورد مطالعه چیست؟ چه شباهتها و تفاوتهایی در زمینه محتوای برنامه درسی ابتدایی، در کشورهای مورد مطالعه وجود دارد؟
3 روشهای ياددهي يادگيري در برنامه درسی ابتدایی در کشورهای مورد مقايسه چیست؟
. چه شباهتها و تفاوتهایی در روشهای يادهي يادگيري در برنامه درسی ابتدایی کشورهای مورد مقايسه وجود دارد؟
4- ارزشيابي در برنامه درسی ابتدایی در کشورهای مورد مقايسه چیست؟ چه شباهتها و تفاوتهایی در ارزشيابي در برنامه درسی ابتدایی کشورهای مورد مقايسه وجود دارد؟
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |